Vláda poslušne splnila, čo pred letom sľúbila, a to, že od 1. septembra tohto roku bude pedagogických zamestnancov čakať zvýšenie platov o 6 %. Pred pár týždňami sa taktiež pre školské odbory ukončilo úspešné vydieranie a tentoraz výkupné nezaplatil Mel Gibson ale Peter Plavčan. Pán minister „pustil“ aj nasledujúci školský rok a tak si o ďalších 6 % prilepšia učitelia aj od 1. septembra 2017. A aby toho nebolo málo, tak do tretice sa môžete ako učiteľ zadrhnúť, pretože vám bude od 1. januára 2018 zabezpečené každoročné zvyšovanie platu o rovnakú mieru. Ste vysokoškolský pedagóg? Nevadí, platí to aj pre vás.
Ak ste došli s čítaním až sem a nemáte tlak 200/100, či nutkanie nazvať ma dole v diskusii nevďačným spratkom (ktorý si má spomenúť na tých, bez ktorých by som nebol ani schopný toto napísať) je to dobré znamenie, takže pokračujme.
Viete, na túto tému som sa chcel vyjadriť už veľmi dlhý čas, ale nemal som akosi chuť, pretože viem, aká ja kontroverzná a ako rozdeľuje národ. Pochopiteľne. Napriek tomu som sa k tomu dokopal a začal som si zbierať informácie, aby tento článok mal hlavu a pätu. Čo ma zarazilo bolo, že som jednoduchšie našiel kopu stránok bezhlavo vyvracajúcich všetky (negatívne) vyjadrenia o učiteľoch, samozrejme vytvorené učiteľmi, než nejakú stránku s oficiálnou štatistikou. Okrem stránky minedu.sk pochopiteľne. Ako nás však učili: kto hľadá, nájde.
Nemám problém uveriť, že reči o 784,-€ priemernom plate učiteľa sa dajú prirovnať k rečiam o 1000,-€ priemernom plate Slováka, a že majoritné skupiny sa s týmito vyhláseniami nezhodujú. Rovnako dokážem pochopiť, že aj keď si pedagógovia cez leto a rôzne iné sviatky môžu škriabať gule, čerpajú pritom z dovolenky, na ktorú si musí zarobiť a ktorú nemôžu inokedy využiť. Avšak vo všetkom ostatnom sa s našimi milými pedagógmi bohužiaľ názorovo rozchádzam. Napríklad v otázke poberania ďalšieho platu. Osobne poznám človeka, ktorý okrem učenia na 2 (slovom dvoch) stredných školách, ešte stíha manažovať firmu. Nie každý učiteľ je triedny učiteľ. Nebyť triednym učiteľom znamená 0 triednických hodín, ostávajú „len“ tie vyučovacie. Tie samozrejme netrvajú od 8:00 do 15:00 každý deň a v rozvrhu takmer každého učiteľa môžeme nájsť riadne medzery, kedy majú voľno. A tak sa môže stať, že každý pondelok a stredu o pol jednej mi „padne“, v utorok si o 9:30 môžem na pol hoďku odskočiť na kávu, alebo vo štvrtok večer na 4 dl vína, pretože v piatok začínam až o desiatej. Vychádzam z vlastných skúseností a chápem, že toto je individuálne a takto to neplatí pre každého učiteľa a ja zovšeobecňujem, čo som kritizoval na začiatku odseku, takže si na mne po dočítaní môžete dole poslúžiť…
Vyberám z pár argumentácií, na ktoré som natrafil…
Aj keď si ako učitelia môžeme prilepšiť kreditmi, ktoré získame školeniami, tie sa konajú v čase pracovného voľna (rozumej večer, víkend), a akékoľvek náklady na dopravu si musíme hradiť sami.
Výlety a exkurzie v žiadnom prípade nie sú výmenou povinností za zábavu, pretože počas nich nesieme plnú zodpovednosť za zdravie žiakov a aj tu si vo väčšine prípadov hradíme dopravu sami.
Naša práca nekončí zazvonením – počas prestávok sa musíme presunúť do kabinetu, odložiť si materiály, pripraviť si ďalšie materiály na nadchádzajúcu hodinu a presunúť sa z kabinetu. Na návštevu toalety počas 10 minút trvajúcej prestávky často ani nevychádza čas.
Pracovné povinnosti nekončia odchodom zo školy. Učebnice sú zastarané, často neodzrkadľujú momentálne učebné osnovy, preto je na učiteľovi si zaobstarať materiál pre žiakov sám, a to už nehovoríme o nekonečnej byrokracii či už s vypĺňaním cestovných príkazov, riadení triednych účtov, ručnom nahadzovaní známok a dochádzky žiakov do systému…
Opravovanie písomiek je kapitola sama o sebe. Ako to aj matematicky vyjadril náš zástanca poslanec Gröhling na Smečku (saskár, pozn. aut.), keď má učiteľ 5 tried. 5 tried x 30 žiakov x 5 minút na opravu jednej písomky = 12,5 hodiny.
Okrem vyplňovania tlačív zložitejších než daňové priznania musíme dodržiavať prísne pokyny na vedenie pedagogickej dokumentácie pre projekty Európskej únie, ako napríklad „Operačný program pre vzdelávanie“, v ktorého pokynoch sa určuje povolený font pre texty, nadpisy, logá atď.
Človek by sa po tomto všetkom aj čudoval, kedy majú učitelia vôbec čas učiť. Možno nemajú. Možno to je dôvodom podpriemerných výsledkov slovenských žiakov a poklesu v rámci testovaní PISA, aký nemala žiadna iná krajina. A možno nie.
Možno by mali byť učitelia predsa len radi za tie kredity za školenia a fotografické krúžky, vyplácané zo starých dobrých kultúrnych poukazov, ktoré odtrhli školáčikom od húb a nadiktovali do oznamov pre rodičov, že sorry ale tá Nová scéna na budúci týždeň sa bude platiť z vlastného. A tých nenápadne prirátaných 50 centov si nevšímajte. Keby niečo tak autobusár zdvihol cenu. Po divadle dáme deckám rozchod na dve hoďky v Avione a pôjdeme na šalát do IKEY. A ak sa skladajú na anglické predstavenie (ktorému by the way tretina nerozumie) celé dve triedy, pán Gröhling, urobte si výpočty.
Možno by si mali učitelia uvedomiť, že žiak preberá zodpovednosť späť na seba v okamihu podpísania svorne rozdaného tlačiva ale to je len jedna z hŕby papierovačiek, takže na to pochopiteľne mohli zabudnúť, a tým sa pádom počas celej exkurzie strachovali úplne zbytočne. Aká škoda.
Možno majú učitelia pravdu, že ich práca nekončí zazvonením. Okrem zdĺhavého presunu do kabinetu o chodbu vedľa a zobratia knihy z poličky a písomiek zo stola predsa aj zalievanie kávy niečo trvá. Prípadne ten zelený čaj. Tak to predsa funguje v každej firme, nie? A no a čo, že si odskočia na malú cez riadnu vyučovaciu hodinu? Cez prestávku nebol čas! To, že sa píše písomka, ktorej výsledky budú po krátkej návšteve toalety podozrivo výborné, je druhoradé. Veď to aj tak vedeli. Hlavne, že ich tí malí smradi nerušia cez prestávky. Museli si normálne vycapiť na dvere kabinetu oznam ako u lekára, že si neželajú byť rušení.
Možno by si mal pán Gröhling uvedomiť, že učitelia nie sú retardovaní a dokážu opraviť 150 písomiek rýchlejšie ako za 12 a pol hodiny. A vôbec pri tom nemusia márniť svoj drahocenný voľný čas. Stačí dať žiakom problémovú úlohu, ktorú by nedokázali vyriešiť ani o 2 ročníky starší, a má 45 minút na opravovanie k dobru.
Možno by sa učitelia nemali len sťažovať na európske projekty s čudnými pokynmi, ale ich aj plniť. Lebo x-krát prefotený príklad z 2002, kvôli ktorému ešte vyhúkajú mladé chúďa, lebo si zabudlo na opačnej strane prepísať slovenské koruny na eurá, určite nespĺňa európske normy na font textu, nieto ešte logo. Nech už to znie hocijako absurdne.
Bolo by však patetické a nefér nespomenúť pri problematike v školstve aj štát a ministerstvo samotné. Pretože, aj keď je to akokoľvek populistické, školstvu a učiteľom nepomôže nič iné, iba reforma. Minister má zatiaľ sladké reči o zmene učiteľského vzdelávania, o úprave pri prijímaní na osemročná gymnáziá, či o zvýšení počtu rokov v povinnej školskej dochádzke. Toto všetko sa pekne počúva, no musí sa to aj splniť. Myslím si však, že nasledujúca reforma, ak chce byť úspešná, by kritériá nemala zvýšiť len na študentov ale aj na pedagógov. Teraz sa zahrám na Cigánikovú ale ja si naozaj prajem, aby učitelia zarábali cez 1500 eur. Nech zarábajú vyše ako politici. Zaslúžia si to. Vravte si, čo chcete, no učiteľ je ten, ktorý vždy bude formovať mládež, oveľa účinnejšie než rodič, a preto si zato zaslúži príslušnú odmenu. Dnes však viacerým pedagógom chýba potrebná akreditácia a maniere vôbec vzdelávať.
Pokiaľ bude tolerované, že absolvent fakulty telesnej výchovy a športu vyučuje anglický jazyk, pokiaľ bude všeobecne tolerovaná svojvôľa učiteľov (aj študentov) vďaka absencii školského poriadku v triedach, pokiaľ nebude na školách dodržiavaná apolitickosť, pokiaľ budú študenti nútení odchádzať za vzdelaním do zahraničia, a pokiaľ ten, ktorý káže vodu ju nebude piť… tak by učitelia nemali dostať ani o cent viac.
a.
Ponúkame Ideálny systém VZDELÁVACÍCH KURZOV... ...
Hovoríš o sebe? Lebo ja učiteľ nie som , ...
Zaujimalo by ma,kde pan yogurt pracuje. ...
Milanovi : Na príklade učiteľského štrajku ...
No a preto školstvo tak vyzerá, lebo učiteľmi ...
Celá debata | RSS tejto debaty